Het bedrijf blijft de strategie baseren op vier wereldwijde trends: een ouder wordende bevolking, de sterke groei in opkomende markten, het toenemende bewustzijn van duurzaamheid en de behoefte van consumenten aan producten op het gebied van gezondheid en welzijn.
,,We laten hiermee de consistentie in onze strategie zien”, zei topman Gerard Kleisterlee, die het stokje over ruim een half jaar doorgeeft aan Frans van Houten.
Drie kernonderdelen
In 2007 bracht het concern het aantal divisies terug naar drie kernonderdelen: Healthcare (medisch), Lighting (verlichting) en Consumer Lifestyle (consumentenproducten). Hoewel door analisten wordt getwijfeld aan de synergieën tussen de drie onderdelen, houdt het bedrijf wel vast aan deze ‘driepilarenstrategie’.
Alledrie de divisies leveren volgens topman Kleisterlee hun bijdrage op het gebied van gezondheid en welzijn, de kernbegrippen van de strategie. Zelfs de verkoop van de televisie-activiteiten, waarover door analisten wordt gespeculeerd gezien de lage marges die hier worden gehaald, is volgens Kleisterlee momenteel niet aan de orde.
Financiële doelstellingen
Philips stelt de financiële doelstellingen voor een deel afhankelijk van de ontwikkelingen in de wereldeconomie, die volgens het bedrijf ,,moeilijk voorspelbaar'' blijft. Daarmee lijkt het bedrijf geleerd te hebben van de vorige keer, toen het bedrijf de doelen in 2008 moest loslaten vanwege de wereldwijde economische crisis.
Philips wil, zowel in Europa als in de Verenigde Staten en Azië, sneller groeien dan de economie. Gemiddeld wil het bedrijf met 2 procentpunt sneller groeien dan de wereldwijde economie. De winst per aandeel zal twee keer zo snel groeien dan de omzet.
Voorzichtig en summier
Het gerapporteerde bedrijfsresultaat (ebita) zal de komende vijf jaar naar verwachting tussen de 10 en 13 procent van de omzet liggen, verwacht Philips. Dit jaar verwachtte het bedrijf al een zogenoemde ebita-marge van ruim 10 procent te halen. Dat laatste cijfer was echter exclusief overnames en andere uitzonderlijke items, waardoor het margedoel wel als een verbetering kan worden gezien, bevestigen analisten.
Analisten noemen de gestelde doelstellingen tegelijkertijd ,,voorzichtig en summier''. Beleggers leken evenmin onder de indruk. Het aandeel stond met een verlies van ruim 2 procent onderaan in de AEX. Volgens Jan Hein de Vroe van ING is de voorzichtigheid van Philips niet verwonderlijk. ,,Zo kan Frans van Houten nog zijn eigen kleur geven aan de strategie en de doelstellingen aanvullen.'' Frans van Houten zal in april, na de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering, aantreden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl